Politiek nieuws


Plaatsing  
 
08-02-2018  

Almelo in de min door slechte bereikbaarheid

 

ALMELO – Het is een ‘hot item’ hoe de herontwikkeling de binnenstad aantrekkelijker moet maken. In de afgelopen jaren werd in de gemeenteraad al vaker ‘gratis parkeren’ aangedragen als middel maar een meerderheid schijnt dat inmiddels achter zich gelaten te hebben. Zelfs VVD-voorman Jemy Pauwels gelooft daar niet meer in, zo stond in Tubantia.
Tijdens een debatavond van Lokaal Almelo Samen (LAS) in wijkcentrum ’t Dok had gastspreker Remco Klomp ook een nieuwtje: ‘Gratis parkeren bestaat niet’, begon hij zijn inleiding. ‘Maar als Almelo niets doet, kom je wel achteraan in het rijtje’, was zijn waarschuwing.

Klomp was als directeur van investeerder Urban Interest 10 jaar actief met de vernieuwing van de Almelose binnenstad en maakte uit dien hoofde talrijke gesprekken met opeenvolgende colleges van B&W. ‘Vasthouden aan parkeren waarbij de bezoekers van de binnenstad eerst geld in de meter moeten werpen . werpt de stad steeds verder achteruit en dan kom je vanzelf helemaal achteraan te staan’, aldus Klomp die ook andere oplossingen ziet.
‘Maak nu eerst eens een rondrekening van de geldstroom van het parkeerbeheer. Hoeveel brengt het in de gemeentekas en welke geldstroom gaat er weer uit gaat om het parkeerbeheer vorm te geven. Ik geef u op een briefje dat het negatieve verschil niet meer is dan 40.000 euro’, betoogde Klomp.

Volgens Klomp kan hij binnen 24 uur regelen dat er in de binnenstad van Almelo een supermarkt komt van een grote Nederlandse keten indien de klanten er gratis kunnen parkeren. ‘De beheerskosten van dat parkeren willen die ketens graag betalen’, aldus Klomp die er op wees dat Almelo Centrum al jarenlang omzet ziet wegvloeien naar buurgemeenten en naar de succesvolle wijkwinkelcentra in de stad zelf, waar ook geen geld in de parkeermeter hoeft.

Klomp beweerde ook dat de middenstand in het kernwinkelgebied best wil bijdragen voor een klantvriendelijke benadering van de bezoekers aan de binnenstad. Toch ook een kleine maar. ‘Het wordt nooit meer zoals het was. Almelo heeft niet meer het verzorgingsgebied van weleer. Het is een andere tijd waardoor anders wordt geshopt (internet) en mede daardoor er feitelijk teveel m2 aan winkelruimte is. Het kernwinkelgebied moet compacter, maar ook goed bereikbaar zijn voor de shoppende klant met auto. Deze brengt namelijk meer geld in het laatje dan de klant met de fiets. Vooral vanuit de westkant ontbreekt een goede ontsluiting en parkeergelegenheid. Er zijn wel paarkeerplaatsen, maar op de verkeerde plek’, zo zei Klomp die de knip in de Wierdensestraat/ Hofstraat (Passage) een historische fout noemde.

‘Parkeerbeleid met parkeerplaatsen op de verkeerde plekken ook nog tegen betaling en met verschillend beleid voor de bewoners in de binnenstad gaat niet werken. Almelo is geen Amsterdam. Dat zijn net zomin Den Haag of Amersfoort of dichterbij Hengelo en Enschede. Al dist soort steden krijgen problemen met hun aantrekkelijkheid. Dat begint bij klantvriendelijk parkeren en een warme aankleding van het winkelgebied met restauratieve voorzieningen. Dan komen er ook weer aantrekkelijke winkels om te shoppen’, aldus het betoog van Klomp die vindt dat de neuzen dezelfde kant op moeten om het Almelose stadscentrum aantrekkelijk te maken voor shoppen, recreeren en wonen. Het antwoord ligt bij de gemeenteraad die het college van B&W, de beleidsambtenaren en de Almeloërs zal moeten overtuigen dat het anders moet!

Opvallend ook het betoog van Ab Gietelink, oud- directeur Economische Zaken van de gemeente Almelo. Volgens Gietelink begint de klantonvriendelijkheid al op de Wierdensestraat met een 'verborgen' flitspaal die menigeen al flink duiten heeft gekost om vervolgens al het geld uit de knip te halen voordat je in de winkel bent. Anderen betoogdendat ze in Wierden, Rijssen (markt) en Twenterand boodschappen gingen doen, louter vanwege het parkeergeld met het risico van boetes.
Eigenaar/bewoners van appartementen in de Hagenborg wezen op de hoge gemeentelijke heffing van ruim 620 euro per jaar voor een parkeerplaatsje ergens op het parkeerdek terwijl de huurders van het eerste uur daar de helft voor betalen. Ook betalen zij veel meer dan andere bewoners met een parkeervergunning in de binnenstad.

Archief
Terug naar vorige pagina