Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
23-05-2019  

Landsgrens blijft barrière voor woon- werkverkeer


Tanken in Duitsland. Nederlanders doen het massaal.
 

REGIO – Volgens onderzoek van bureau I&O Research blijft de grens tussen buurlanden een ‘drempel’ in het woon- en werkverkeer. Normaliter kijkt een arbeidszoekende binnen een reistijd van drie kwartier rond zijn woonplaats naar een baan, maar dat blijkt niet zo te zijn aan de borders van de landsgrenzen. Onder andere de Twentse gemeenten worden daardoor belemmerd in hun economische ontwikkeling die hoger zou kunnen zijn indien wet- en regelgeving ten aanzien van arbeid meer op elkaar afgestemd zou zijn. Ook binnen de Europese Unie blijft dat nog steeds lastig. Vanuit Enschede werken minder dan 0.5 procent van de werkende bevolking in de Duitse regio, voor Hengelo is dat 0,3 procent en Almelo dat al weer zo’n half uur rijden van de grens ligt, 0,2 procent. Het is mede van invloed in de klassering van de jaarlijkse ‘Atlas van Gemeenten’ waarin de 50 grootste gemeenten van Nederland  op tal van punten worden vergeleken. Hengelo scoort hierin - als een der drie grootste gemeenten binnen Twente - plek 31, Enschede 44 en Almelo gelijk vorig jaar op 45. Mochten de grensbarrières worden geslecht, kan volgens het onderzoek van I&O de gemeente Hengelo haar voorsprong nog uitbreiden naar plek 19. Enschede maakt dan een sprongetje van 4 plaatsen naar plek 40 en voor Almelo maakt het niets uit.

De zoektocht naar werk over de grens blijkt verder ook problematisch vanwege taal, verschillen in sociale zekerheid en fiscaliteit, maar ook de onbekendheid met vacatures in de Duitse grensregio. Driekwart van de Twentse beroepsbevolking keek zelfs nooit naar werk over de landsgrens.  Toch blijkt de ‘grens’ geen barrière voor vriendenbezoek, het doen van boodschappen met als toppers horeca en brandstof tanken.  Dat laatste kan heden zelfs plusminus zo’n 15 eurocent per liter opleveren. Vanuit de regio Arnhem/Nijmegen is bekend dat zelfs Arnhemmers vaak tanken in Duitsland omdat dit lonend is (foto).

De 'Atlas van Gemeenten' concludeert hiermee dat het stedelijk woon- en leefklimaat binnen Twente in Hengelo beter uit de verf komt dan Enschede en Almelo maar dat staat in contrast met de krimp van inwoners dat Hengelo telt, terwijl Enschede nipt aan de groeikant blijft en Almelo een wat sterkere bevolkingsgroei telt. Hengelo verliest met name inwoners aan buurgemeente Borne. Grotere gemeenten in grensregio's zullen volgens de onderzoeker nimmer in de bovenste regionen komen. Hier telt de (psychologische-?) afstand mee ten opzichte van de overbevolkte randstad dat dichter aan zee ligt.

Archief
Terug naar vorige pagina