Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
13-08-2012  

Transport 1e Fietsbrug Lateraalkanaal


Bij Coes in Vriezenveen werden de stalen bruggen van een weerbestendige coating voorzien.
 

GRONINGEN/VRIEZENVEEN/ALMELO - Vanavond rond half tien vertrok uit Vriezenveen het transport van de eerste fiets- en wandelbrug voor het Lateraalkanaal, de verbindingsroute tussen de Schelfhorst en de nieuwe villawijk Almelo Noord (Vredeveld- Leeghwaterlaan). De brug heeft een lengte van 32 meter, is 4,65 meter breed en heeft een gewicht van 53 ton.

Mammoet Transport Assen is het bedrijf dat het in totaal 38 meter lange transport over de weg uitvoert onder begeleiding van o.a. ELS Transportbegeleiding uit Almelo. Pultrum Rijssen baande voor het bijzondere transport een weg door o.a. weilanden middels het leggen van rijplaten en haalde langs verharde wegen alle verkeersborden, palen en boompjes weg die het transport belemmerden.

Donderdag volgt een tweede fiets- en wandelbrug van iets kleinere formaat, die komt te liggen tussen de Goudriaanlaan en het Holtrichter. De fietsroute moet voor een verbindig orgen tussen Almelo Noord en de wijk Schelfhorst en vooral voor een veilige verbinding zorgen voor scholieren van Scholengemeenschap Sint Canisius uit o.a Harbrinkhoek en Geesteren/Tubbergen. De kosten bedragen 1,2 miljoen euro.

De bruggen zijn geconstrueerd bij machinefabriek Rusthoven BV in Groningen naar een ontwerp van ingenieursbureau IPV uit Delft. Bij Coes in Vriezenveen werden de bruggen van een coating voorzien. Vooral het transport over de Daarleveenseweg in Vriezenveen was een moeizame bezigheid, temeer daar een ambtenaar van de Provincie Overijssel weigerde zijn geparkeerde bedrijfsvoertuig bij de brug over het kanaal Almelo-De Haandrik (brug Zandwijk) weg te halen. ‘Dat moest maar tijdens kantooruren overlegd worden en niet ’s avonds om 10 uur’, was zijn weigerachtige commentaar.

Fotoreportage: Coen Mulder en Jan Bril

Fotoreportage (135 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina