Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
22-08-2008  

Personal Rapid Transit per 3 minuten?


De zit is goed


40 km, harder gaat het niet.De ULTRA is de afgelopen vijf jaar in Groot-Brittanniƫ uitgebreid getest en goedgekeurd door de Britse autoriteit voor het vervoer van personen. Heijmans onderzoekt nu of het vervoerssysteem zich ook leent voor goederenvervoer, voornamelijk voor bevoorrading van binnensteden.
 
De grote droom van wethouder Sjoers kwam vandaag een beetje dichterbij

ALMELO - Ultra is een innovatieve vorm van Personal Rapid Transit (PRT). Ultra (Urban Light Transport) zijn voortgekomen uit een fundamentele herbezinning op het vervoer van de behoeften van een stad. Het is ontworpen om te voldoen aan de verwachtingen van de passagiers - gemakkelijk, goedkoop, betrouwbaar, veilig en gemakkelijk te gebruiken, terwijl ook het voldoen aan eisen voor het publiek waar voor hun geld, het gemak van de bouw en het milieu ten goede komen. De CO2 uitstoot van de ULTRA is 50% lager dan bus en rail en 70% lager dan de auto! De aanlegkosten zijn zo'n 60% minder dan de aanleg van een lightrail netwerk. De besturing en controle van de wagens gebeurt met lasertechnologie. De voertuigen rijden over een eigen vrije baan met een maximale snelheid van 40 km/u. In tegenstelling tot de meeste vormen van massatransport is de ULTRA een individueel vervoersysteem. Het systeem levert vervoer op afroep: met één druk op de knop staat binnen drie seconden een voertuig klaar. De Personal Rapid Transit - maximaal 4 passagiers - zou het centrum van de stad moeten verbinden met de met de Almelose zuidelijke wijken. Daar bevinden zich onder andere het Heraclesstadion, de meubelboulevard en het ziekenhuis. In Almelo ligt een plan voor de bouw van een 8,5 kilometer. De aanlegkosten bedragen €3 tot €5 miljoen per kilometer, opgeteld toch een slordige 40 miljoen.

Bouwgigant Heijmans heeft er vertrouwen in en wethouder Anthon Sjoers al jaaaaren. Per 3 minuten kan worden ingestapt is de bedoeling. Sjoers presenteerde al eerder dergelijke plannen en ook richting de nieuwe woonwijk Waterrijk bestaat er een conceptroute. Bij het huidige plan rijdt de PRT-Cab op wielen en eerdere plannen spraken over personenvervoer hangend aan een rails. Of het er ooit van komt? Het bewind van Sjoers duurt in ieder geval nog twee jaar tot de volgende gemeenteraadsverkiezing!

Archief
Terug naar vorige pagina