Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
07-02-2012  

Zakelijk Almelo over energie en regioshoppen


Boven v.l.n.r.: Martin Steenbeeke, Johan Veldhuis en Martin Veldkamp
Midden links: Mr. W.P. van der Elst
Midden rechts: Nolda Schepers
Onder: v.l.n.r.: Herbert Venhuis en Martin Steenbeeke

Foto's: Coen Mulder
 

ALMELO – ‘Wij sluiten kringlopen’, dat zeiden Henk Veldkamp en Johan Veldhuis van Green Energy Twente tijdens de bijeenkomst maandagavond van Zakelijk Almelo in het Theaterhotel. Het bedrijf is voornemens zich op het XL Businesspark Twente bij Bornerbroek te vestigen om er uit biomassa energie te winnen. Dik 4 hectare denkt men in gebruik te kunnen nemen als het met de benodigde vergunningen en financiering van 25 miljoen euro rond komt.
Liefst 14.000 ton Co2 denkt men eveneens terug te kunnen winnen en te kunnen slijten aan bijvoorbeeld de frisdrankindustrie of bierbrouwerijen. Het concept is nieuw voor Nederland maar wordt in Zwitserland al in de praktijk gebracht. Het enige wat men nodig heeft is biomassa uit industrie en landbouw en dat schijnt volgens Green Energie Twente ruimschoots in de regio voorhanden te zijn..
De gewonnen producten zijn biogas, elektriciteit, Co2, schoon proceswater en compost.
Stel je voor, Urenco als Almelose grootindustrieel afnemer van biogas en misschien zelfs wel van elektriciteit, een ‘omgekeerde’ wereld! Deze vraag werd overigens niet gesteld door interviewer Martin Steenbeeke.
Overigens kunnen andere plannenmakers in 'Green Deals' zich nog tot 29 februari a.s. aanmelden voor een subsidie van het Ministerie van Economische Zaken!

Het tweede onderwerp was het ‘shoppen’ in RTV-land. Franchisenemer Herbert Venhuis van de Media Markt te Hengelo vertelde dat van elke Almelose besteding in RTV of witgoed, een kwart terecht komt in de Hengelose ‘belevingswinkel’. Desondanks geen motief om aan een Almelose vestiging op bijvoorbeeld de Woonboulevard te denken. Het proces van ‘verdichting’ door het grootste Europese concern in RTV-land duurt volgens Venhuis nog wel een aantal jaren. Temeer daar de omzet via webshops sterk groeit.
Hij voorspelde trouwens een teloorgang van de Woonboulevard, tenzij Almelo in staat is er bijvoorbeeld Hornbach naar toe te halen. Wat Ikea is voor de Westermaat in Hengelo, heeft Almelo volgens Venhuis ook nodig, één grote publiekstrekker die de rest in de benen houdt. ‘Herzie het beleid en speel in op de marktontwikkeling’, gaf hij de toehorende Almelose burgemeester Jon Hermans-Vloedbeld mee ter overdenking!
Het Twentse onafhankelijke weekblad De Roskam schreef er vorige week ook over. ‘Verhuis alle winkels aan de Woonboulevard naar het nieuw te bouwen voetbalstadion, breek de Woonboulevard af en bouw er één grote Hornbach’, zo meldde hoofdredacteur Han Pape. Helaas wees een paar jaar geleden de toenmalige wethouder van stadsontwikkeling Anthon Sjoers, de plannenmakers van Hornbach de deur. Geen plek was het argument, terwijl het Grondbedrijf zwaar in de penarie zit door het te grote bezit in grond!

Columnist Wim van der Elst had het deze aflevering in zijn column over kennis en macht, de ‘babyboomers’ en het bundelen van kennis. De term 'babyboomers' vond hij verkeerd, omdat de naoorlogse geboortegolf een periode van ruim 25 jaar besloeg voordat de vrijwillige geboortebeperking haar intrede deed. Doorwerken ‘tot je er bij neervalt’ was een suggestie om het pensioenprobleem te tackelen. Het andere probleem dat van der Elst benoemde was de teloorgang van kennis. Vooral het gedwongen vroegtijdig vertrek van 50-plussers in het bedrijfsleven is de oud-voorlichter van Urenco een doorn in het oog. Als directeur van het nieuwe bedrijf Elicit BV in Enschede wil 'Wordpower-van der Elst' voorhanden kennis bundelen en overdragen.

De ‘zeepkist’ was deze keer vrij voor Nolda Schepers van de stichting De Boodschappenmand. Zij wees ondernemend Almelo er op dat al enkele duizenden Almelose gezinnen het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden. Diegenen die echt door het ijs zakken, worden periodiek door De Boodschappenmand (en de Voedselbank Almelo - red.**) voorzien van boodschappen om de maand door te komen. Ze vergat echter het bankrekeningnummer vanaf de ‘zeepkist’ de zaal in te slingeren. Dat doen wij hier dus maar!

* Giften voor het Boodschappenproject kunnen gestort worden op bankrekening 10.21.59.254 t.n.v. Stichting De Boodschappenmand Almelo.
* Giften voor de Voedselbank Almelo kunnen worden gestort op bankrekening 14.89.76.697 t.n.v. Stichting Voedselbank Almelo.


Fotoreportage: Coen Mulder

Fotoreportage (24 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina